19/05/2016

De belangrijkste SEO-tips van dit moment die iedereen kan toepassen

De 10+1 belangrijkste tips op gebied van zoekmachine optimalisatie

SEO-tips vind je overal op het internet terug. De reden daarvoor is simpel: het volgen van de goede regels kan ervoor zorgen dat je gevonden wordt in google. Ja, google, want laat ons eerlijk zijn, dat is toch met kop en schouders de belangrijkste zoekmachine. Via deze weg zoeken dagelijks miljoenen mensen naar een product of dienst en daarom wil je dat jouw bedrijf helemaal bovenaan in google staat. Met deze 10+1 tips, kom je al een heel eind.

 

 

Relevantie in title-tags en meta-tags

De title-tag, oftewel de titel van je pagina, is één van de belangrijkste aspecten van SEO optimalisatie. Deze titel wordt namelijk ook op de google-lijst weergegeven. Omdat het ook de eerste woorden zijn van je pagina, gaat een zoekmachine ervan uit dat dit het belangrijkste is waarover je pagina gaat. Wanneer dit echt relevant is, zal het ook goed 'scoren in google'

Naast de titel, kan je aan je pagina ook een omschrijving meegeven: de meta description. Dit is in feite een soort korte inhoud van je pagina. Ook hier is het dus belangrijk dat relevantie en woordkeuze goed zijn. Deze meta description is de tekst die je te zien krijgt onder de pagina titel wanneer je in de google lijst weergegeven wordt.

Dit is eigenlijk oud nieuws, maar nog steeds belangrijk want woorden blijven de basis van het zoeken.

meta data en title tag voor seo

 

Social media

Hoewel facebook en google concurrenten zijn op heel veel vlakken, is social media wel heel belangrijk. Er is trouwens meer dan facebook, laat ons dat ook niet vergeten!

Social media zorgt voor interactie op je website, zorgt dat mensen interessante content gaan delen en zorgt er dus ook voor dat google je hoger gaat ranken. Ieder social media kanaal heeft een eigen icoon en linkbutton. Zorg er dus voor dat deze te vinden zijn op je pagina. Je hebt google +, facebook, twitter, linkedIn, … Deze knoppen toevoegen aan je artikels en website, maakt het gemakkelijk om de inhoud te delen.

70% van de mensen zoekt op long tail keywords

 

Linken, linken en linken

Vroeger waren de backlinks enorm belangrijk voor google. Dat wilde het volgende zeggen: hoe meer linkjes er naar jouw website op andere sites stonden, hoe belangrijker google dacht dat je was. Intussen is het gewicht van backlinks wat afgenomen. Ze zijn echter nog steeds nuttig, want kunnen natuurlijk voor verkeer naar je site zorgen. Daar kijkt google nu net wel naar: verkeer en of mensen lang op je website vertoeven.

Interne links zijn dan wel belangrijker geworden. Dit om verschillende rekenen: een link accentueert een woord of woordgroep. Op die manier gaat google daar een groter gewicht aan geven. Daarnaast zorgen ze ervoor dat bezoekers jouw website gemakkelijker gaan verkennen. Dat zorgt dan weer voor het 'langer blijven hangen' van een bezoeker en is opnieuw belangrijk voor google. Als laatste punt zorgen interne links voor een duidelijke structuur van je website en dat is dan weer een van de stokpaardjes van de grote zoekmachine.

Zoekmachine optimalisatie start dus in de eerste plaats in optimalisatie van je eigen web-structuur.

 

Vermijd dubbele content

Hoewel het soms een goed idee lijkt om een artikel via meerdere bronnen te gaan posten online, is dit net nefast voor je ranking in google. De zoekmachine is al zo ver gevorderd dat ze dubbele content kan opsporen en deze als minder belangrijk gaat klasseren. Waarom? De redenering is dat als iets dubbel voorkomt, het moeilijk is om te bepalen welke site belangrijker is. Daarom wordt dubbele inhoud eigenlijk geschrapt. Het is eigenlijk wiskunde waarbij men gelijken kan schrappen om de vergelijking op te lossen. Wil je toch je artikel op verschillende media posten, doe het via delen of herschrijf het wat voor andere websites.

 

Stop met de concurrentie op dat ene keyword

Het blijkt meer en meer dat mensen (wel 70%) gaan zoeken op de 'long tail keywords'. Men geeft niet meer 1 woord in om een bepaald iets te zoeken zoals 'SEO' maar men gaat meerdere woorden tegelijk gaan ingeven zoals 'tips voor zoekmachine optimalisatie'. Dit zijn de long tail keywords. Het zijn in feite combinaties van woorden die samen passen en die, wanneer je inhoud schrijft op een goede manier, vaak samen voorkomen op je pagina. Het is dus belangrijker om goed te scoren op deze lange zoektermen.

Naast het gevonden worden, ziet men ook dat de conversie bij long tail keywords een pak hoger ligt. De reden daarvoor is alweer heel simpel: het is exact waar de persoon op gezocht heeft en dus relevant. Hierdoor zal deze persoon naar je site doorklikken en ziet google dat weer als extra relevante inhoud.

70% van de mensen zoekt op long tail keywords

 

Nieuw is beter

Het spreekt voor zich dat nieuwe inhoud interessant is voor je ranking in google. Ten eerste zorgt het ervoor dat er meer inhoud op je pagina's staat. In de tweede plaats ziet google graag activiteit op je website.

 

Schrijf voor de mens niet de zoekmachine

Inhoud of content is belangrijk. We hebben het hier uiteraard over relevante content. Google houdt van goede inhoud die kwalitatief is en ondersteunend. Op de eerste plaats zijn het de woorden waarop google gaat zoeken en ranken. Als een bepaald woord veel voorkomt op je website, dan gaat een zoekmachine er ook van uit dat het een belangrijk woord is en dus iets met de inhoud van die pagina te maken heeft. Ook mensen helpen een zoekmachine om te begrijpen of de inhoud belangrijk is doordat ze tijd op je pagina doorbrengen of doordat ze verder klikken op die woorden.

Vroeger gaf men een hoop tips over hoe vaak een woord moest voorkomen om als kwalitatief gezien te worden door een zoekmachine, de zogenaamde 'keyword-dichtheid'. Vandaag heeft google de algoritmes echter al zo goed gemaakt en kan men ze zo vaak aanpassen, dat dit niet meer van toepassing is. Daarnaast zorgde dit soms voor zeer moeilijk leesbare teksten. Daarom deze tip: schrijf zoals je zelf wil lezen. Schrijf niet voor een zoekmachine maar voor de mens voor wie je pagina bestemd is. Dat zal, uiteindelijk veel meer gaan doorwegen.

 

Zorg voor rijke inhoud

Rich content is op zich inhoud afgewisseld met beeldmateriaal. Het is zoveel aangenamer om een artikel te lezen dat geïllustreerd is met een afbeelding. Nog beter is videomateriaal. Wanneer zowel tekst als afbeelding als video gebruikt worden op een pagina, dan is dit rijke inhoud.

Afbeeldingen en video's kunnen daarbij ook nog eens voorzien worden van een titel en omschrijving die door google graag gebruikt worden in de ranking van je pagina.

rich content als basis voor goede ranking in google

 

Maak een duidelijke sitemap en stuur deze naar google

Je sitemap is de structuur van je website. Het helpt google een stuk vooruit als de structuur van je website meteen duidelijk is. Op die manier kent de zoekmachine meteen het hele verhaal van je site. Dat helpt om je hoger te gaan ranken, gewoon door duidelijkheid te scheppen.

 

Mobile friendly websites

We leven in een wereld waar meer en meer via mobile apparaten op het internet gesurft wordt. Ook google houdt hier rekening mee. Wanneer een website ook mobiel gemakkelijk beschikbaar en leesbaar is, zal dit een positief gevolg hebben voor de ranking van de website. Om mobiel toegankelijk te zijn, moet een website in de eerste plaats 'responsive' zijn.

responsive webdesign om hoger in google te komen

 

VAL OP

De algoritmes van google worden steeds aangepast om nog beter te kunnen ranken. Daarom is het belangrijk ook continu dingen uit te proberen en je eigen ding te doen. Door dingen uit te proberen doe je vaak iets wat iemand anders niet doet, en dat valt steeds op. En opvallen… is goed!

 

 

Gepost door Sofie Logo Share:

Comments

Geef je mening!

Dit emailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangeduid *