Social media: FacebookFouten.

De 12 meest gemaakte fouten op facebook

Facebook is een fantastisch medium dat je kan helpen om klanten te bereiken die je anders nooit zou 'spreken'. Maar, om facebook goed te gebruiken, is het best een aantal basisregels in acht te nemen. Doe je het fout, dan kan je je onderneming meer schade toebrengen dan je beseft. Hierbij enkele van de meest gemaakte fouten op het Facebook platform

 

 

Door af en toe te liken, ben ik aanwezig

Aanwezig zijn is meer dan af en toe eens een post van iemand liken. Jij kan dan wel veel lezen, dat maakt niets uit want op zo'n moment ben je voor je potentiële klant en volger niet echt aanwezig. Hij wil jou zien op facebook. Dat kan je pas door zelf content te posten en deze met je volgers en potentiële volgers te delen.

 

Content van een ander delen

Het is dus goed om inhoud te delen op facebook, maar het moet wel jouw eigen inhoud zijn. Hou je je bezig met leuke quotes of schattige filmpjes van iemand anders te delen op je professioneel profiel? Dat heeft geen positief effect. Het is namelijk niets nieuws, niets unieks. Breng inhoud op je pagina die je zelf bedacht hebt. Wil je toch eens iets delen, dat kan uiteraard als je ervoor zorgt dat het relevant is en dat je er op zijn minst jouw eigen kijk en commentaar op geeft. Zo deel je iets van iemand anders en maak je het een beetje van jezelf door de toegevoegde waarde.

 

Compleet foute content delen

Wat is juiste inhoud en wat is foute inhoud? Dat is niet altijd even gemakkelijk te bepalen en volledig afhankelijk van jouw boodschap. Echter, er zijn een aantal 'foute posts' die voor iedereen hetzelfde zijn.

  • Als eerste, en heel belangrijk punt, is het vanzelfsprekend dat men geen inhoud mag delen die in strijd is met wetten of regels zoals racistische inhoud, aanzet tot haat, ... Maar hoe vanzelfsprekend dat ook kan zijn, velen maken daar nog fouten tegen: wedstrijden à la 'deel en win' zijn op zich tegen de regels van facebook en worden enorm veel gebruikt. Dit is natuurlijk geen wet maar een facebookregel en je kan dus beslissen je hieraan te houden of niet, het risico is echter dat je pagina geblokkeerd wordt door facebook.
  • Daarnaast is het ook een 'fout' om youtube video's te delen. Facebook gaat youtube zoveel mogelijk bannen omdat ze een eigen video funtie hebben. Wil je dus jouw eigen video delen, doe het via de facebookfunctie. Deel je een youtubevideo dan ga je daar niet direct voor 'gestraft' worden, maar je inhoud gaat minder zichtbaar zijn.
  • Een goede post wordt liefst ondersteund door een goed beeld. Echter, denk goed na over het soort beeld dat je wil gaan gebruiken. Een fout beeld kan namelijk je boodschap helemaal teniet doen of zelfs een negatief gevolg hebben voor je algemene uitstraling. Een foto van google plukken en deze zelf gaan gebruiken is al helemaal uit den boze.

 

Jezelf niet zijn op facebook

Neen, ik heb het nu niet over dat je profielfoto moet kloppen en dat je profiel geen valse informatie mag bevatten (wat uiteraard volledig fout is). Ik heb het wel over hoe je 'klinkt' op facebook. Facebook is een heel persoonlijk platform. De naam zegt het zelf al, het is een online platform dat je toch het gevoel van face-to-face contact moet geven. Daarom is het ook belangrijk om echt jezelf te zijn op facebook. Ga niet ineens 'stijfjes' gaan klinken of andersom als je zo niet zou klinken in een echt gesprek. Daar voelt niemand zich toe aangetrokken want dan voel je gewoon aan dat er iets niet klopt. Wees dus, ook online, steeds trouw aan jezelf en je eigen stijl.

 

Geen duidelijke facebookidentiteit

Dit punt sluit naadloos aan bij het vorige. Naast klinken zoals je bent, moet je pagina er ook uitzien zoals je bent of je bedrijf is. Een gepersonaliseerde banner dat meteen duidelijk maakt waar je pagina, website, organisatie,... over gaat is essentieel. Gebruik dus ook geen 'kant en klare' banners die je op internet gevonden hebt, zorg voor een eigen identiteit. Niet enkel je banner en profielfoto zijn trouwens belangrijk, alles wat op je facebookpagin komt moet duidelijk jouw stempel dragen.

 

Geen waardevolle content delen

Zoals eerder gezegd is het belangrijk dat je eigen inhoud deelt. Daarnaast is het ook belangrijk dat deze inhoud waarde heeft. Als je wil dat iemand zich de moeite doet om jouw inhoud te lezen, laat staan je te volgen, dan moet deze ook waarde hebben voor de lezer. Afhankelijk van je activiteit is de inhoudswaarde van een bericht verschillend. Heb je bijvoorbeeld een schoenwinkel en deel je informatie over de lunch van deze middag, dan is dit misschien wel leuk of grappig maar de waarde daarvan is laag. Heb je daarentegen een delicatessezaak en link je de lunch aan je producten of geef je een receptje door, dan wordt de inhoud ineens een pak waardevoller voor de lezer. Iedereen moet daarom zoeken welke inhoud interessant kan zijn voor zijn of haar activiteit en wat de doelgroep als interessant zal ervaren.

 

De verkeerde doelgroep

Wat jouw doelgroep interessant vindt, is van nagenoeg geen waarde als je deze doelgroep niet aanspreekt. Het is cruciaal om je doelgroep goed te gaan bepalen. Facebook heeft tools om je doelgroep tot in de puntjes te gaan uitkiezen, ze bezitten meer informatie over interesses en demografische gegevens dan eender welk platform. Dat gebruiken, juist gebruiken, kan je dus een grote troef opleveren. Bepaal dus je doelgroep, van heel ruim (mannen/vrouwen, leeftijd,...) tot heel specifiek (bijvoorbeeld mannen van 25-30 jaar, met partner en met interesse in sport: hardlopen en joggen). Deze doelgroepbepaling zal je ook enorm helpen wanneer je een advertentie wil maken of een bericht wil boosten.

Reaties negeren

Heb je een goed bericht gemaakt met de juiste inhoud en juiste beeldmateriaal? Dan kan je daar al eens reacties op krijgen. Goed! Opvolging van die reacties is in zo'n geval essentieel. Reageer dus ook op een reactie, al is het maar door deze te liken. Deelt iemand jouw bericht? Bedank deze persoon dan even voor het delen of reageer toepasselijk. Dit creëert betrokkenheid van je publiek en je potentieel publiek, ook in de toekomst.

 

Negativiteit toelaten en daar negatief op reageren

Ieder heeft zijn mening en is vrij om deze te uiten. Dat moet echter op een geciviliseerde manier kunnen. Jij moet er dus voor zorgen dat voor ongeoorloofde negativiteit geen plaats is. Ga zeker niet mee in dezelfde spiraal van negatief of kattig reageren want zo lok je nog meer dergelijke reacties uit en wordt je bericht een gevecht met een heel bittere nasmaak.

 

Teveel waarde hechten aan likes

Het ene publiek is het andere niet. Sommige mensen gaan heel gemakkelijk gaan liken, andere doen dat helemaal niet. Hoewel je heel veel tips kan vinden met 'hoe krijg ik meer likes', is dat niet het enige wat belangrijk is. Het is wel zo dat likes ook een soort betrokkenheid weergeven, net zoals dat met reacties zo is, dus het is zeker niet slecht om veel likes te krijgen. focus je daar echter niet helemaal op en weet dat dergelijke dingen tijd vragen. Een particulier gaat bijvoorbeeld veel vaker liken dan een ondernemer. Wij genereren weinig likes via onze facebookpagina, maar veel directe betrokkenheid via mail of telefoon. Als jouw post ervoor zorgt dat de telefoon gaat, dan is dat een pak beter dan een like.

 

Geen 'call to action'

De telefoon gaat niet rinkelen en jouw inbox gaat niet overstromen als een potentiële klant niet weet wat te doen. Wat je wil dat een klant doet, bellen of mailen of naar je website gaan, moet jij de bezoeker duidelijk maken. Dat doe je met een 'call to action'. Geef bijvoorbeeld mee in je bericht dat er meer informatie op de website te vinden is en voeg een link in, als je wil dat de klant naar de website gaat. Zorg ervoor dat je op een beeld kan klikken (dus dat er een link ingevoegd is) zodat de klant rechtstreeks naar de juiste kanalen wordt geleid. Dat zal ervoor zorgen dat deze potentiële klant sneller beslist om jouw 'call to action' ook effectief te volgen.

 

Denken dat je het allemaal wel alleen kan

Wanneer je Facebook op de juiste manier wil gebruiken, hoort daar heel wat denkwerk, planning en tijd voor uitvoering bij. Daar is, tussen de dagelijkse bezigheden door, vaak geen ruimte meer voor. Om je aanwezigheid op de juiste manier op Facebook te garanderen, moet je dus heel wat moeite doen én tijd en inspiratie hebben. Je kan dus niet steeds alles alleen. Daarom kan je je facebookmarketing gaan uitbesteden. Dit bespaart jou massa's tijd die je dan aan de leads kan besteden die uit deze facebookmarketing komen. Ja, wij kunnen jou daarbij helpen. Neem contact op om een plan om maat te maken voor jouw facebookmarketing en gebruik dit platform zo ook om jouw zaak te laten groeien.

 

 

Wil jij de perfecte Facebook aanwezigheid die klanten naar je toe brengt? Contacteer ons voor een plan en offerte op maat

Gepost door Sofie Marketing Share:

Comments

Geef je mening!

Dit emailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangeduid *