Social media: Facebook marketing.

10 tips om meer potentiële klanten te bereiken via Facebook.

Hoe bekom je meer betrokkenheid, meer bezoekers, likes, shares,… en vooral meer klanten via facebook? Hieronder zetten we een aantal tips op een rij die je daar zeker mee verder helpen. Want vandaag is Facebook meer dan een kanaal om foto's van huisdieren, kinderen en mooie maaltijden te delen. Het is een platform dat je in staat stelt om snel, eenvoudig en relatief goedkoop je gewenste doelpubliek te bereiken.

 

 

Tip 1. Post heel regelmatig berichten.

Heel regelmatig is afhankelijk van je dienst of product en wat je daarover kan vertellen. Toch is het aan te raden om minstens dagelijks iets te posten op je facebookpagina. Niet alle volgers zullen ook alle berichten zien. Daarom is het goed om steeds op hetzelfde tijdstip te posten zodat volgers ook weten dat ze eens kunnen gaan kijken op jouw pagina, mocht het bericht niet op hun wall terecht komen. Indien je een dienst of product hebt waarover je heel veel kan vertellen, dan is het goed om meerdere keren per dag te posten op je facebookpagina, steeds op piekuren.

Wat zijn piekuren op facebook? Dat kan je zelf ontdekken via de statistieken van je pagina. Doorgaans zijn de meeste mensen online 's ochtends, rond de middag, rond 15:00 en 's avonds (voor 21:00). Is dat ook voor jouw publiek zo, dan post je best iets op deze uren omdat je dan de grootste kans hebt dat je post ook effectief gezien wordt.

 

Tip 2. Maak een facebook planning op.

Een Facebook planning stelt je in staat om je tijd efficiënt te gebruiken. Wanneer je namelijk bij iedere post moet gaan bedenken wat je juist gaat vertellen en het op het juiste moment moet gaan posten, is dit nogal tijdrovend. Veel efficiënter is het om in excel een schema op te maken met de verschillende berichten die je wil gaan plaatsen en de tijdstippen waarop je dat wil doen. Aan de hand van dit schema, kan je in facebook de 'geplande berichten' gaan gebruiken, bij publicatietools. Je zet zo al je berichten op een korte tijd klaar voor bijvoorbeeld de hele volgende week. Op die manier weet je ook steeds dat je een week vooraf nieuwe berichten moet gaan plannen.

hoe facebook berichten vooraf plannen

 

Tip 3. Zorg voor eigen en waardevolle content.

Denk je dat je meer volgers of klanten gaat winnen door grappige you-tube video's of afbeeldingen van iemand anders te delen? Dan moet ik je ontgoochelen. Dat is zeker niet de manier waarop potentiële klanten zich betrokken gaan voelen met jouw pagina. Het is misschien leuk te bekijken, maar het creëert geen band. Een band krijg je door je eigen verhaal te vertellen op je pagina. Slaat dat verhaal niet bij iedereen aan? Pech! Bij degene waar het wel binnen komt, heb je tenminste je doel bereikt. Het is nog altijd belangrijker om jezelf te blijven dan om berichten van een ander te delen.

Ook de waarde van je berichten zelf moet hoog zijn. Liever maar 1 bericht per dag dat je volgers iets bijbrengt, dan 4 posts die niets van waarde brengen. Ook op facebook willen jouw potentiële klanten waar voor hun tijd en ze zullen je heel snel vergeten wanneer je geen waardevolle informatie deelt. Doe je dit echter wel, dan zullen ze sneller geneigd zijn deze informatie op hun beurt te delen en zo krijg je meer en meer voet aan grond bij een groter aantal mensen, helemaal gratis!

 

Tip 4. Durf te vragen...

Durf te vragen om op je berichten te reageren of deze verder te delen. De 'deel en win- acties' zijn intussen oud nieuws maar voor sommige producten werken ze nog wel. Probeer echter iets originelers te doen of wees rechtuit en vraag het gewoon 'geef ons even een reactie hieronder' of 'deel dit bericht zodat ook anderen hiervan kunnen genieten'. Dit werkt uiteraard niet als je dit bij ieder bericht doet. Wel werkt het als je merkt dat je publiek je waardevolle content kan appreciëren en je dit eens eenmalig vraagt. 'Heb jij nog een tip voor ons? Laat het ons hieronder weten.' is even rechtuit, maar heeft een rechtstreekse relatie met je bericht en bijgevolg een vrij grote kans van slagen.

 

Tip 5. Stel een specifiek Facebook budget op.

Als je Facebook goed gebruikt, kan je gratis veel mensen bereiken. Maar je kan ook adverteren. Natuurlijk, adverteren is nergens gratis. Wil je echter echt veel klanten bereiken, dan kan dat best via de Facebookadvertenties of via het boosten van een bericht. Afhankelijk van wat je doel is, kan je een ander soort advertentie kiezen. Wil je meer likes op je pagina of wil je mensen doorsturen naar je website? Facebook voorziet voor al deze acties een verschillende soort advertentie. Alles is vooraf gedefinieerd en je hoeft enkel nog jouw inhoud in te vullen. En laat ons eerlijk zijn, de bedragen blijven vrij laag voor dergelijke visibiliteit. Durf daarom te investeren in Facebook. Stel vooraf een budget per maand op en zie wat je daarmee kan doen. De beste manier is af te wisselen tussen advertenties en het boosten van je berichten, zodat je afwisselende inhoud brengt.

 

Tip 6. Een beeld zegt nog altijd meer dan 1000 woorden.

Het gebruik van ondersteunende beelden bij jouw boodschap is zeer efficiënt. Facebook neemt dit '1000 woorden' gedeelte wel zeer letterlijk. Gebruik nooit meer dan 20% tekst in je afbeelding van een advertentie want dan wordt deze zeker afgekeurd. Wil je weten of je afbeelding voldoet aan de facebook-richtlijnen? Je kan dit gemakkelijk zelf testen via de facebook ads guide. Daar staat in detail aan welke vereisten elke soort advertentie moet voldoen om effectief te zijn op facebook.

Een goede afbeelding is dus enorm belangrijk. Deze hoeft geen geld te kosten maar ga aub ook geen afbeeldingen van google gewoon kopiëren! Het is belangrijk te weten of je de afbeelding mag gaan gebruiken en voor welke doeleinden. Daarnaast is enige originaliteit ook hier onontbeerlijk.

richtlijnen voor Facebook advertenties via de Facebook Ads Guide

 

Tip 7. Gebruik regelmatig herkenbare dingen

Gebruik regelmatig herkenbare dingen, zoals quotes om onder de aandacht te blijven. Natuurlijk is het aangewezen ervoor te zorgen dat deze quotes iets met jouw zaak of dienst te maken hebben of een breed publiek aanspreken. Daarnaast helpt het om deze op een mooie manier te brengen. Bijvoorbeeld, gebruik een ondersteunende afbeelding of foto met jouw quote daar mooi op. Dit maakt het veel attractiever voor de lezer en hierdoor zal hij/zij nog meer geneigd zijn om jouw mooie quote te delen. Het helpt ook om deze quotes steeds uitdrukkelijk tussen aanhalingstekens te zetten

gebruik van quotes op facebook voor meer volgers

 

Tip 8. Down memory lane.

Is het jou ook opgevallen dat mensen de Facebook herinneringen vaak opnieuw gaan delen? Bij een privé profiel gaat facebook af en toe zelf herinneringen voorstellen die je dan gemakkelijk kan delen. Bij een professionele pagina doet facebook dit niet maar dat wil niet zeggen dat je zelf geen 'trip down memory lane' kan maken. Gebeurde er een jaar geleden iets noemenswaardig of had je toen een post op Facebook die enorm populair was? Waarom zou je deze niet nog eens boven halen? Daarbij let je er best op dat je ook duidelijk vermeld dat dit iets uit het verleden is anders zou het de verkeerde indruk kunnen wekken, maar op zich is het een goed idee. Temeer omdat nieuwe volgers deze post waarschijnlijk nooit zagen.

 

Tip 9. Wees geduldig en doe geduldig verder.

Een zaak opbouwen doe je niet van de ene dag op de andere (al heb je een specifieke oprichtingsdatum, er gaat wel veel aan vooraf en er komt veel na). Dat geldt ook voor Facebook. Je moet het vertrouwen van het publiek winnen, mensen moeten je leren kennen en ze moeten de tijd hebben om te merken dat je steeds interessant blijft om te volgen. Dat gaat niet van de ene op de andere dag, net omdat jij besloten hebt je even met Facebook bezig te houden. Het voordeel is wel dat je visibiliteit dankzij het grote bereik van facebook op een bepaald moment exponentieel kan gaan groeien (en je dus meer likes zal krijgen). Dus, blijf op een consequente manier verder werken aan posts en inhoud, nuttige inhoud, en meer volgers komen vanzelf.

richtlijnen voor Facebook advertenties via de Facebook Ads Guide

 

Tip 10. Experimenteer!

Door te experimenteren weet je wat werkt bij jouw publiek en wat niet. Zo leer je wat reacties oplevert en wat gedeeld wordt. Zo blijf je ook dicht bij jezelf want je doet dingen die jij bedacht hebt. Je kan alle tips volgen maar deze laatste zorgt ervoor dat jij aanwezig bent op facebook zoals niemand anders dat is. Dat geeft je inzicht in je volgers en geeft hen inzicht in jou.

 

Heb jij nog bijkomende tips? Deel ze hieronder even. En, laat ook anderen meegenieten van deze info door dit te delen in je netwerk :-)

Gepost door Sofie Marketing Share:

Comments

Geef je mening!

Dit emailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangeduid *