21/04/2016

Waaraan moet een goed logo voldoen?

10 tips voor een perfect logo ontwerp.

Een logo ontwerpen, het is niet zo eenvoudig als het lijkt. Er zijn een aantal belangrijke basisvereisten waar een logo aan moet voldoen. Wat maakt dat een logo ook echt een goed logo is? Als je een logo voor je bedrijf of vereniging wil laten ontwerpen, is het goed deze basisprincipes te kennen.

 

 

1. Less is more, of hou het simpel

Deze eerste tip is heel belangrijk in het ontwerp van een logo. Hoewel het niet ‘gemakkelijk’ mag lijken, moet een logo wel eenvoudig zijn. Dat is belangrijk voor de herkenbaarheid van een logo. Daarom ontwerpen wij een logo steeds eerst in zwart/wit. Op basis hiervan zie je echt ook de vormen van een logo en ben je niet afgeleid door kleuren. Als een logo werkt in zwart-wit, werkt het ook in kleur.

varianten op hetzelfde logo

 

2. Opvallen!

Een logo moet opvallen. Opvallen kan echter op verschillende manieren. Eigenlijk is het minder belangrijk dat iemand echt ‘stilstaat’ bij je logo. Het echte opvallen zit hem in de herkenbaarheid van het logo; het steeds opnieuw opvallen. Door die herkenbaarheid zal het namelijk in iemands hoofd blijven zitten en steeds opnieuw opvallen met meer en meer connectie met wie of wat achter het logo zit.

 

3. Tijd als vriend

Een logo moet de tijdtest doorstaan. Je kent het wel, logo’s die duidelijk in de jaren 90 gemaakt zijn met veel 3D, alle mogelijke effecten en kleuren. Maar die logo’s spreken vandaag niet echt meer aan. Erger nog, als het logo gedateerd is, dan gaat men deze lijn doortrekken naar het hele bedrijf. Daarom is het cruciaal dat een logo tijds-neutraal is. Er is een belangrijke uitzondering op deze regel en dat is wanneer men net dat gevoel wil geven natuurlijk. Een fuif voor retro jaren ’90 muziek wil die sfeer helemaal doortrekken in de affiche. Daar is dat uiteraard een pluspunt.

 

4. Online, offline, druk,…

Een logo moet werken voor verschillende media, doelstellingen en mogelijke toepassingen. Wat goed werkt op een scherm, komt niet altijd op dezelfde manier over in drukwerk. Dat is bijvoorbeeld het geval met schaduw en lichtspel. Daarom moet erop gelet worden dat een logo op alle media dezelfde kwalitatieve uitstraling heeft. Dit bekom je door een goede kennis van de verschillende kleurschema’s en media. Zorg er dus ook steeds voor dat je een logo hebt in zowel CMYK uitvoering (voor alle drukwerk) als RGB (voor alle schermen en online gebruik).

screen vs print, RGB vs CMYK

 

5. Denk aan de toekomst

Zorg ervoor dat je in de toekomst je logo kan blijven gebruiken, op allerlei manieren waar je op vandaag nog geen ontwerp liet voor maken. Daarvoor heb je een vector van je logo nodig. Een vector tekening is een ontwerp dat schaalbaar is. Het kan dus enorm vergroot en verkleind worden, zonder dat je kwaliteitverlies hebt. Dat is niet zo met een jpg afbeelding bijvoorbeeld. Als je deze afbeeldingen heel erg gaat vergroten of verkleinen, dan zal je pixels gaan zien. Wil je dus in de toekomst je logo voor zowel bedrukking van een balpen als een grote banner gaan gebruiken, dan heb je een vector nodig.

 

6. Weet wat je wil uitstralen

Elk bedrijf en merk heeft een bepaalde uitstraling. Dat gaat dan over bijvoorbeeld een kwaliteitsvolle uitstraling of over een speelse uitstraling. Het is belangrijk te weten welke boodschap jouw logo dient uit te stralen. Vertel dit ook aan degene die het logo ontwerpt. Geef achtergrond over je bedrijf en zorg ervoor dat je informeert over de waarden die je uitdraagt. Dat zijn dingen die in een logo kunnen tot uiting komen. Het logo tussen een speelgoedwinkel zal bijvoorbeeld veel kleur en speelse elementen bevatten terwijl het logo van een verzekeringskantoor net vertrouwen dient uit te stralen, zonder al teveel afleiding. Het is dus goed te weten wat de achtergrond is.

 

7. Kleur is essentieel!

De kleuren of kleurencombinatie van je logo kiezen is enorm belangrijk. Er zijn heel veel gevoelens verbonden aan kleuren. Daarom staat de kleur van het logo ook in relatie met het achterliggende bedrijf of vereniging. Een ontwerper zal daar zeker rekening mee (moeten) houden. En ja, zwart is ook een kleur. Een logo kan dus heel goed werken in zwart-wit en zonder dat het extra kleur nodig heeft. Ook met het aantal kleuren dat in een logo gebruikt wordt, houdt men best rekening. Het moeten kleuren zijn die elkaar ondersteunen, complementeren. Hier moet dus wel degelijk heel goed over nagedacht worden.

varianten op hetzelfde logo

 

8. Zorg voor variatie

Hoewel het logo steeds hetzelfde blijft, is er toch een zekere variatie nodig waarbij het logo in verschillende settings gebruikt kan worden. Bijvoorbeeld een logo met een slagzin of een logo met en zonder de merknaam. Indien de merknaam reeds verweven zit in het logo (denk maar aan coca cola), dan is het nog belangrijk om varianten te hebben die meteen inzetbaar zijn.

varianten op hetzelfde logo

9. Trek de lijn door

Het logo valt helemaal in het water als de lijn die daarin ontworpen is, niet doorgetrokken wordt de volledige communicatie. Dat is dan de huisstijl. Een huisstijl is eigenlijk een soort verderzetting van het logo die zorgt dat alle communicatie herkenbaar blijft. Zorg daarom voor een uniforme logo en huisstijl bepaling om zo het geheel nog hoger te liften.

 

10. Word gezien

Een logo mag nog zo mooi ontworpen zijn, herkenbaar zijn, opvallend zijn,… daar ben je helemaal niets mee als het niet gezien wordt. Zorg er daarom voor dat je logo op alles wat mogelijk is ook effectief aanwezig is. Dat gaat van visitekaartjes tot gevelreclame en van raamsticker tot verzenddoos. Die herhaling zal ervoor gaan zorgen dat het logo in het geheugen van (potentiële) klanten blijft hangen en dat is waar het uiteindelijk allemaal om draait.

 

Inspiratie nodig? Bekijk onze portfolio met enkele voorbeelden.

Gepost door Sofie Logo Share:

Comments

Geef je mening!

Dit emailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangeduid *