28/04/2016

Kleur is emotie

Welke kleuren kiezen voor een logo?

Gewild of niet, een kleur maakt emoties in ons los. Soms zijn we ons daar niet van bewust, maar het is wel steeds het geval. Daarom is het o zo belangrijk om rekening te houden met de achterliggende emoties die kleuren oproepen wanneer u een logo laat ontwerpen.

Het is steeds goed een logo ontwerp eerst in zwart-wit te maken. Dat zorgt ervoor dat de elementen van het logo tot uiting komen en de vorm duidelijk is. Daarna gaan we kleur gaan toevoegen. Als een logo werkt in zwart-wit, zal het ook werken in kleur. De vraag is alleen 'welke kleur en welke kleurencombinaties?'

 

 

Heeft de mens een favoriete kleur?

Kunnen we stellen dat we over het menselijk ras een favoriete kleur kunnen aanduiden? Ja en neen. Verschillende culturen reageren anders op kleur. Daarom moeten we 'de mens' in dit geval nuanceren tot 'de Westerse mens'.

Wanneer we deze Westerse mensen bevragen naar hun 'lievelingskleur' of 'meest gekozen kleur' dan kunnen we zo een statistiek opstellen. Deze statistiek kunnen we ook nog eens onderverdelen in leeftijdsgroepen en dan zien we interessante gegevens opduiken waar we in ons logo-ontwerp zeker rekening mee kunnen houden! Nota: het gaat om statistiek, dat wil zeggen dat deze steeds kan variëren met de tijd, de demografie, de geografie,… maar het geeft ons een idee.

kleuren per leeftijdsklasse - welke kleur voor mijn logo

 

Blauw, een heel leven lang.

Onderzoek toont aan dat, over verschillende leeftijden, de meest favoriete kleur blauw is. Hoe ouder de leeftijdsgroep waarin we kijken (vb 70+), hoe meer de blauwe kleur als absolute favoriet gekozen wordt.

Het is ook duidelijk dat hoe jonger de groep, hoe meer de kleur groen kan voorkomen. Deze kleur verdwijnt vrijwel volledig bij de groep 51+

Paars is dan weer een kleur die we vooral in het 'middensegment' kunnen situeren. Van 19 jaar tot ongeveer 69 jaar komt paars vrij duidelijk voor, terwijl de groep 18- en 70+ deze kleur volledig uitsluit.

Bij de keuze van een kleur of kleurencombinatie van uw logo, is niet alleen de boodschap belangrijk, maar dus ook de doelgroep die u wenst aan te spreken. U hoeft zicht daarom niet te limitteren, maar het is wel goed om er bij stil te staan en, daar waar mogelijk, rekening mee te houden.

 

De betekenis van kleuren

Blauw

De kleur blauw staat in de meeste gevallen voor vertrouwen, standvastig, loyaliteit, … Het is een kleur die constant in ons leven aanwezig is; de lucht, de zee, … Wanneer vertrouwen en standvastigheid uitstralen voor uw bedrijf of dienst belangrijk zijn, dan is de kleur blauw dus een goede keuze. Let wel op met de nuance van het blauw dat u uiteindelijk kiest: dieper blauw gaat naar een mysterieuzere achtergrond terwijl echt fel blauw weer naar het dynamische gaat.

blauwe logo's voorbeelden

 

Rood

Rood is een kleur van actie, passie en soms ook agressie. Van rood straalt steeds een hoge energie af en het is de kleur die het meeste aandacht trekt. Indien u een klant wil aanzetten tot actie, dan is rood een goede keuze. Teveel rood kan echter de verkeerde indruk wekken en als agressief gezien worden. Het is dus belangrijk een goede tint rood te kiezen en deze af te wisselen met een andere kleur in uw logo.

rode logo's voorbeelden

 

Groen

Groen wordt in veel gevallen geassocieerd met leven, met natuur, met rust. Indien u deze aspecten wil uitstralen voor uw bedrijf, dan is groen een goede keuze voor een logo. Ook hier moeten we weer de schakeringen van groen gaan belichten. Groen is namelijk een samengestelde kleur. Daarbij kunnen we hierdoor naar een warm en een koud groen gaan. Warm groen heeft een gele ondertoon terwijl koud groen een blauwe ondertoon heeft.

groene logo's voorbeelden

 

Geel

De kleur van de zon en warmte is een optimistische kleur. Geel associëren we met plezier en energie. Deze kleur is niet altijd even gemakkelijk inzetbaar en bij gebruik van geel zal voor wat contrast moeten gezorgd worden. Het combineren van eender welke kleur met geel, zorgt er echter steeds voor dat dit geel een levendige en optimistische toon zet.

gele logo's voorbeelden

 

Oranje

Als samengestelde kleur tussen geel en rood, kan oranje ook van zowel geel als rood de eigenschappen erven. Deze kleur bestaat dan ook in heel veel nuances en afhankelijk of ze meer rood bevat of meer geel, zal het gevoel ook meeschuiven. Over oranje verschillen de meningen enorm. Aan de ene kant geeft oranje vreugde en speelheid, creativiteit en plezier weer. Aan de andere kant wordt oranje soms met haat geassocieerd. Het is dus heel belangrijk om in uw logo de juiste tint oranje te kiezen.

oranje logo's voorbeelden

 

Paars

Paars wordt samengesteld uit rood en blauw. Daarom kan het ook de eigenschappen van beiden erven. Bij paars gebeurt dit op een heel evenwichtige manier, in tegenstelling tot oranje. Paars erft de kalmte van blauw en de passie van rood. Daarom is dit een kleur die aanzet tot creativiteit en filosofisch denken. In een logo straalt paars vaak net die ruimdenkendheid uit.

paarse logo's voorbeelden

 

Roos

Er is geen enkele kleur die meer met een bepaalde doelgroep geassocieerd wordt dan roos. In producten en marketing staat roos voornamelijk voor vrouwelijk. De tint roos kan verschillen van een heel zacht roos, dat met vrouwelijkheid en zachtheid en vaak baby wordt gelinkt, tot heel frivool, wat dan een link vormt met sensualiteit en opwinding of passie. De kleur roos gebruikt u dus beter niet in uw logo als u ook mannen wil aanspreken.

roze logo's voorbeelden

 

Zwart en wit

Er is geen enkele kleur die meer met een bepaalde doelgroep geassocieerd wordt dan roos. In producten en marketing staat roos voornamelijk voor vrouwelijk. De tint roos kan verschillen van een heel zacht roos, dat met vrouwelijkheid en zachtheid en vaak baby wordt gelinkt, tot heel frivool, wat dan een link vormt met sensualiteit en opwinding of passie. De kleur roos gebruikt u dus beter niet in uw logo als u ook mannen wil aanspreken..Zwart en wit zijn eigenlijk op zich geen kleuren. Toch zijn ze zeker geen slechte keuze in sommige gevallen. Bij beiden is het belangrijk een goede balans te vinden. Zwart is een kleur die vaak als 'chic' wordt gezien en daarom zeker in een logo gebruikt mag worden. Grote hoeveelheden zwart kunnen daarentegen als 'leegte' worden aangevoeld. Wit is een heel serene keuze die puurheid uitstraalt. Ook daar is het echter zo dat teveel wit een leegte kan zijn. De combinatie tussen zwart en wit is dus opvallend, een groter contrast bestaat niet, en zal ook een strakke uitstraling geven.

zwart witte logo's voorbeelden

 

Balans is alles

Een goede balans tussen kleuren, vlakken, combinaties,… is dus essentieel om de vorm van een logo aan te vullen. De betekenis van deze kleuren in het achterhoofd houden, kan helpen om de juiste keuze te maken en op die manier met uw logo de juiste boodschap uit te stralen naar (potentiële) klanten.

 

Gepost door Sofie Logo Share:

Comments

Geef je mening!

Dit emailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangeduid *